فواید خوردن شیر مادر برای کودک

فواید خوردن شیر مادر برای کودک که در ادامه به آنها اشاره می کنیم :
بین پروتئین و چربی توازن برقرار می کند : شیر انسان در مقایسه با شیر سایر پستانداران چربی بیشتر و پروتئین کمتری دارد . این میزان پروتئین و چربی در شیر انسان برای رشد سریع دستگاه عصبی بسیار مفید است .
کامل بودن ارزش غذایی برای کودک : مادری که با پستان شیر می دهد تا شش ماهگی نوزاد به افزدودن غذاهای دیگر به غذای فرزندش نیازی ندارد ، شیر همه پستانداران آهن کمی دارد ولی آهن موجود در شیر مادر توسط دستگاه گوارش کودک به خوبی جذب می شود در نتیجه نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند نیاز به شیری دارند که با آهن تقویت شده باشد .
رشد جسمانی سالم و کامل : در چند ماه اول بچه هایی که شیر مادر می خورند قدری سریع تر قد و وزن کسب می کنند ، بچه هایی که شیر خشک می خورند در پایان سال اول عقب افتادگی خود را جبران می کنند . بچه هایی که شیر مادر می خورند در سال اول لاغرتر هستند و عضله بدن آنها نسبت به چربی بدنشان بالاتر است واین امر می تواند به پیشگیری از چاقی بعدی کمک کند .
از بروز برخی بیماری ها جلوگیری می کند : تغذیه با شیر مادر پادتن ها و سایر عواملی که با عفونت مبارزه می کنند را از مادر به کودک منتقل می کند و عملکرد دستگاه ایمنی را تقویت می کند در نتیجه یچه هایی که شیر مادر میخورند در مقایسه با بچه هایی که شیر خشک می خورند واکنش های آلرژیک و بیماری های تنفسی و روده ای بسیار کمتری دارند . شیر مادر تاثیرات ضدالتهابی نیز دارد که شدت نشانه های بیماری را کاهش می دهند .