نشانه های تشخیص سندرم داون

از نظر شکل ظاهری این افراد به یکدیگر خیلی شباهت دارند و تشخیص مبتلایان با این مشخصات آسان است . در ادامه نشانه های تشخیص سندرم داون در کودکان را بیان می کنیم :

   سر : شکل سر مدور و کوچک . عقب سر پهن و صاف و جلوی سر گرد و اندازه و شکل دو طرف سر ممکن است متوازن نباشد .

    چشم ها : چشم ها به هم نزدیک و مورب هستند . نقاط سفیدی در اطراف حدقه چشم به شکل دایره و لکه های قهوه ای و سفید در عنبیه چشم وجود دارد .

    دست ها : دست ها و انگشتان کوتاه و چاق و بند انگشتان تقریبا گرد است . کف دست ها گوشت آلود است و در نصف مبتلایان یک خط افقی مستقیم و عمیق دیده می شود . خطوط دست اغلب مشخص نیست و آنقدر در هم   و بر هم است که مانند کاغذی است که آن را مچاله و دوباره باز کرده باشند . انگشت کوچک خمیده و خیلی کوتاه است و گاهی فقط یک خط افقی دارد .

    دهان : لب ها گرد ، گوشتی و مرطوب ، سقف دهان کوتاه ، دهان معمولا باز و آب از آن جاری است . دندان های شیری نامنظم و ناپایدار و دندان های دائمی بدشکل و نامنظم است . زبان معمولا پهن  و بزرگتر از اندازه عادی و دارای شیارهای مشخص و عمیقی است که اکثرا با دهان باز جلب توجه می کند .

    مشکلات رفتاری کودکان سندرم داون می تواند شامل افسردگی ، گوشه گیری ، سرسختی و خودرای بودن باشد که تا حد زیادی بستگی به محیط خانواده دارد.