علائم و نشانه های رفتاری استرس

علائم و نشانه های رفتاری استرس  شامل نشانه های روانی استرس ، نشانه های رفتاری استرس و نشانه های جسمی استرس است که در ادامه این مقاله به برخی از علایم و نشانه های رفتاری استرس اشاره می شود :

افزايش توجه به موقعیت های استرس زا (گوش به زنگی) : افرادی که تحت استرس هستند معمولاً روی نگرانی های درونی خود تمرکز می کنند  و درباره احتمال خطر یا تهدید ، گوش به زنگ یا بیش از حد مراقب هستند تا اتفاقی نیفتد و تا حد امکان بر اوضاع کنترل داشته باشند .

كندن پوست لب : برخی افراد هنگامی که دچار استرس می شوند شروع به کندن پوست صورت ، لب و .. می کنند چون این عمل به صورت موقت باعث می شود فرد احساس آرامش یا احساس تسکین کند .

پرخوری یا بی اشتهایی : برخی‌ افراد هنگام فشار روانی و ناراحتی  به خوردن پناه می برند تا اضطراب و فشار روانی خود را کاهش دهند . برخی افراد دیگر مدام نگران چاق شدن هستند ، در نتیجه غذا خوردن برای آن ها بسیار استرس زا خواهد بود . و میل آن ها به غذا کم می شوند و دچار بی اشتهایی می شوند .

اختلال خواب مانند بی خوابی : استرس يكی از عوامل اصلی در بروز بی خوابی در افراد است ، بدن در واكنش به استرس هورمون ترشح می كند . و  اين هورمون باعث اختلال در خواب می شود .

کندن مو : برخی افراد وقتی در شرایط فشار عصبی قرار می گیرند ، سعی می کنند با کندن مو قسمت های مختلف بدن استرس و نگراننی شان  را کاهش دهند .