شیر مادر

تغذیه در دو سال اول زندگی برای رشد کودک اهمیت دارد، شیر مادر یک منبع غنی از مواد مغذی است که کودک نیاز به رشد دارد و هیچ غذا یا نوشیدنی آن را نمیتوان جایگزین کرد. تا 6 ماه، کودک باید از شیر مادر تغذیه شود و بعد از این زمان، مادر می تواند از سایر مکمل های تغذیه ای استفاده کند. به طور کلی، شیر مادر برای رشد جسمی و روحی کودک مهم است. ادامه اهمیت تغذیه با شیر مادر و مزایای آن برای نوزادان:

  1. تعادل بین چربی و پروتئین در بدن نوزاد: شیر انسان دارای محتوای چربی و پروتئین بالاتری است و برای رشد نوزاد مفید است.
  2. تغذیه با شیر مادر: شیر شیر حاوی چربی، پروتئین، ویتامین ها، روی و آهن است، که باعث می شود منبع غنی از غذا برای رشد و تکامل کودک باشد.
  3. اطمینان از رشد سالم: در چند ماه اول نوزادانی که شیر مادر را تغذیه می کنند، زودتر وزن خواهند داشت. نوزادان تغذیه با شیر مادر در سن یک سالگی نازک تر و ماهیچه ای هستند که می توانند در سال های آتی جلوگیری از چاقی داشته باشند.
  4. رشد فک و جلوگیری از پوسیدگی دندان: مکیدن مادر به مادر باعث می شود که دهان کودک باز و بسته شود، و فک پایین و بالای بالا کاملا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، باعث می شود که شیر در دهان نوزاد نباشد، و در نتیجه در دندان ها کودکان نابود نمی شوند.
  5. حفاظت در برابر بیماری: شیر مادر یک مایع غیرقابل باور است که حاوی عفونت هایی است که نوزاد را از بسیاری از بیماری ها و عفونت هایی مانند اسهال، عفونت های گوارشی و تنفسی، عفونت گوش، آسم و آلرژی محافظت می کند و مرگ و میر را به دلیل این بیماری ها کاهش می دهد احتمال ابتلا به چاقی و بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت در بزرگسالی را کاهش می دهد.
  6. قابلیت هضم در کودک: نوزادان شیردهی باکتری در روده های خود ایجاد می کنند که به ندرت باعث یبوست یا مشکلات معده می شوند - روده های دیگر.
  7. تبدیل به غذاهای جامد آسان تر است: نوزادانی که شیر مادر را می خورند مواد جامد جدیدی را آسان تر می کنند، زیرا آنها در شیر مادر شیرین بیشتری را تجربه می کنند.
  8. رشد عاطفی کودک: تغذیه با شیر مادر منبع گرما، صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و کودک است که باعث می شود کودک دارای پیشرفت عاطفی خوب باشد.
  9. تغییر ترکیب شیر مادر: تغییر شیر در طول هر وعده غذا؛ صبح زود رقیق شده و تشنگی کودک را از بین می برد. در پایان روز، آن ضخیم تر و مغذی تر می شود و انرژی لازم برای رشد کودک را فراهم می کند.

تغذیه با شیر مادر موجب می شود که کودک از لحاظ احساسی و جسمی رشد کند و مادر برای تصمیم گیری در شیرخواری کودک آسان تر است.